מוסף בלקצ’יין – עיתון הארץ.

המטבעות הדיגטליים רצים קדימה, המערכת הבנקאית נותרת מאחור. 2018.

נכתב ע”י רו”ח חנן אהרנפלד – משרד רואי חשבון וימן אהרנפלד.

העולם הפיננסי עובר שינויים שהולכים ומאיצים בשנים האחרונות. כיום, העברות כספים בידי מוסדות פיננסיים ותקים, בארץ ובחו”ל, נעשות בטכנולוגיה מיושנת בתקשורת, בתיעוד ובהעברות עצמן. התשתית הטכנולוגית הקיימת לא עברה שינויים מהותיים על פי רוב משך עשרים או שלושים שנים, ובכל מקרה, שינוים במערכת הפיננסית נכנסים לאט ובזהירות, לאחר שניבדקו היטב ואושרו, ולרוב, עלותם גבוהה.

בניגוד אל המוסדות הוותיקים, הולכת ומבשילה טכנולוגיה זולה וזמינה לכל דורש, טכנולוגית אבטחה (קריפטוגרפיה) ורישום נתונים מתקדמת (בלוקצ’יין), והיא נכנסת מהר, כי היא בקוד פתוח, ומהדלת האחורית של העולם הפיננסי, לא דרך הגופים הוותיקים, אלא דרך סטודנטים, סטארטאפסטים צעירים ויזמים בעלי אוריינטציה טכנולוגית, לאו דווקא אנשי פיננסים, וזה מרענן.

ומה יכולה לעשות טכנולוגיה כזאת שלא היה ניתן לעשות לפניכן? ובכן, ניתן לייצר חיבור בין המימד הפיננסי, לכל דבר אחר, ללא מתווך. ומי היה המתווך עד היום? בנקים, חברות אשראי, חברות בורסה, סולקים, חתמים, וכו’. והם צברו כוח והשפעה מתיווכים פיננסיים, כי לא היה להם תחליף וכי עלות הקמתם העצומה מהווה חסם לתחרות בהם. הם חיברו בין קונה למוכר, בין משקיע למניה, בין מנת לפלאפל לחיוב בבנק.

בנקים תמכו בכל פעילות כלכלית אנושית מאז הוקמו באירופה בימי הביניים ועד היום, אבל הסדר הישן עתיד להשתנות.

יזמים מזהים את ההזדמנות שבמהפכה ורצים קדימה, לתפוס את השוק ראשונים, להניח את התשתיות מהר יותר, להביא משתמשים רבים ככל האפשר. הם גמישים ומגיבים מהר כדי להשיג את היתרון המסחרי על פני המתחרים.

לא כך הבנקים והגופים המוסדיים, אשר כפופים לרגולציה פנימית-ארגונית, וחיצונית, ע”י המדינה ועל ידי אמנות בין לאומיות, הבנקים והמוסדיים הוותיקים נשרכים מאחור ומביטים במתרחש מן הצד, הם עדיין אינם חלק מהמשחק, הם חוקרים ולומדים אותו. זה רק ענין של זמן עד שנראה אותם מחברים את המערכת הפיננסית הגלובלית הותיקה אל המערכת הפיננסית הדיגטלית הצעירה.

למרות שהעתיד נראה מתקדם וורוד, בהווה של בשנת 2018 מתקיים דיסוננס. הכלכלה הדיגטלית, שבחלקה מורכבת משווקי המטבועת דיגטליים, אשר שווים למעלה מ-250 מיליארד דולר, אליהם אפשר להוסיף את כל הסטארטאפים הטובים בארץ ובחו”ל ואת נותני השירותים לתעשיה הצומחת, אשר לא יכולים להתממשק עם המערכת הבנקאית הקיימת ובנוסף לכך, שוק זה, שבמהותו הוא פיננסי, בקושי מפוקח.

המחוקקים והרגולטורים מנסים להדביק את קצב פיתוח הרעיונות ופריסת המיזמים, אולם התקנת וחקיקת חוקים ותקנות לוקחת זמן.

חוסר הפיקוח על השווקים הפיננסים הדיגטליים הקיים כיום, הוא דבר מזיק, הוא פוגע בפוטנציאל צמיחת השוק, כי קשה לגייס כספים למיזמים חסרי פיקוח נאות, הוא כר פורה לפעילות שלילית, הוא גורם לשחקנים לשבת על הגדר, והוא פוגע בהתנהלות התקינה כאשר כל אחד פועל על פי ראות עינו ללא סטנדרטיזציה גלובלית.

חוסר התממשקות המערכת הבנקאית אל המערכת הפיננסית הדיגטלית יוצר אף הוא קשיים, גם אצל משתמשי הקצה, וגם אצל מקימי עסקים טכנולוגיים פיננסיים.

עד היום אם סחרתם בנכסים פיננסיים דרך בנק או בורסה, יכולתם לסמוך עליה שהיא תהיה המבוגר האחראי, ושהיא תאכוף רגולציה, כמו למשל תנכה מס מרווחים שהרווחתם ממכירת מניות, ואפילו, לכל הפחות תפיק לכם דוח על פעילותיכם.

לא כך בעולם של כלכלה ללא בנקים, אם אין בנק, אין אח גדול. כיום אנשים פרטיים שהרוויחו ממסחר בנכסים דיגיטליים נדרשים להיות המבוגר אחראי, אין בעל בית שניתן לסמוך עליו שיאכוף רגולציה או שיפיק לכם דוח ויספר לכם כמה הרווחתם וכמה עמלה שלמתם, כי בהעדר מתווך, ובכלל, בהעדר רגולציה, החובה לשלם מיסים מוטלת על המתשמש. זה אתגר לא קטן ואחריות גדולה למי שלא מורגל באופן אקטיבי לנתר פעילותו ולעסוק במיסים.

העולם הפיננסי הדיגיטלי עדין לא בשל למשתמש קצה שאינו מעונין לעשות מעט מעבר לפעילות עצמה, לייצר בעצמו דוחות, לאסוף בעצמו נתונים ולתעד את פעולותיו, וגם לשלם מיסים בצורה אקטיבית זה לא דבר פשוט. חוסר הנגישות של המערכת גורם לכך שדיווח הופך לטרחה של ממש, אבל מה לעשות, חוק זה חוק, ומיסים צריך לשלם.

מסיבה זו, השיח על מיסוי ורגולציה בכלכלת המטבועת הדיגטליים הוא נושא השיח חם כיום בכל העולם. וכל יום שעובר אנו מתקרבים לעולם בו פעילות דיגטלית כלכלית תהיה מפוקחת, אז יוכל לפרוץ השוק הגלובלי את החסם העיקרי הקיים כיום ולשגשג.

בגלל שמודבר בשוק צומח ומתפתח, של חדשנות ורעיונות יפים, זה רק ענין של זמן מועט עד שיפתח ויהיה זמין בפני כולם, מפוקח ומחובר למערוכת בנקאיות ולמערכות טכנולוגיות נוספות.

רואה חשבון חנן אהרנפלד, שותף במשרד רואי חשבון ויצמן אהרנפלד המתמחים בליווי והקמת עסקים בסביבת מטבעות דיגטליים וכן בייצוג, ומיסוי יחידים ועסקים בפעילות במטבעות דיגטליים המעוניינים לדווח ולהגיש דוחות מס למס הכנסה.

hanan@vetax.co.il | WWW.CPA-CRYPTO.CO.IL

קישור למוסף: https://www.haaretz.co.il/st/inter/Global/magazine/Haaretz/2015/Blockchain_9.2018/index-h5.html?page=1#page=17

אודות הכותב

משרד רואי חשבון ויצמן אהרנפלד נוסד בשנת 2017 ע”י קבוצה של רואי חשבון שאפתנים,
הרואים בקדמה טכנולוגית שימושית עסקית, כלי חשוב ומרכזי בעסקים באשר הם.

מאמרים נוספים

עקבו אחרינו

צריכים ייעוץ? יש לכם שאלה?

הצוות שלנו כאן לעזור, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

תפריט נגישות